Ekonomi

Makine ihracatı 20,5 milyar dolar oldu

Türkiye’nin makine ihracatı yılın birinci 10 ayı sonunda, geçtiğimiz yılın birebir periyoduna nazaran yüzde 7,7 artarak 20,5 milyar dolar oldu. Birinci iki sırada yer alan Almanya ve ABD’ye toplam makine ihracatının 4 milyar doları bulduğu bu devirde, ihracatın 1 milyar dolar eşiğine dayandığı Rusya, bölüm için üçüncü sıraya yükseldi. Rusya’ya sağlanan makine ihracat artışı bu devirde yüzde 43,8’i buldu. Özgür bölgeler dışında sevk edilen makinelerin geçtiğimiz yılın tıpkı periyoduna nazaran yüzde 2,2 artışla 3 milyon tonu geçtiği 10 aylık süreçte ortalama ünite fiyat KG başına 6,3 dolar olarak gerçekleşti.

Makine kesiminin ihracat fırsat ve potansiyelinin, Türkiye’nin ihracat bazlı büyüme modeline geçtiği yıllar içindeki en yüksek düzeyinde olduğuna dikkat çeken Makine İhracatçıları Birliği (MAİB) Lideri Kutlu Karavelioğlu, şunları söyledi:

İlgili Makaleler

“Küresel stagflasyon tasaları giderek güçlenirken önlemlerin giderek muğlaklaştığı bu periyotta, makine imalat dalımız Türkiye iktisadı için sıra dışı bir potansiyel sunuyor. 2019 yılına kıyasla yüzde 60 daha fazla makine üretir hale gelen yapılanmamızla, ülkemizin yıllık 100 milyar dolar civarında seyreden makine teçhizat yatırımlarının ihtiyaçlarını büyük ölçüde ve yerli paramızla karşılayabilecek güce eriştik. İhracat gelirimizin yüzde 70 kadarını gelişmiş ülkelerden sağlıyor, Türkiye’nin toplam ihracatı içinde yüzde 10’u aşmış bulunan hissemizi istikrarlı biçimde artırıyoruz. Tüm göstergeler, rekabetçi olduğumuzu ve kullanıcılarımıza kalite fiyat ekseninde optimal tahliller sunduğumuzu teyit ediyor.”

Küresel ticarette zorluklar arttıkça yer kazanmayı sürdüreceklerini belirten Karavelioğlu, kendi yatırım ve ihracat stratejileri üzerine 20 yıldan fazladır baş yormuş, güçlü örgütleriyle milletlerarası temsilde faal olmuş bir kesimin muvaffakiyetinin rastlantısal olmadığını belirterek, şunları söyledi:

“Makine imalat sanayii sınai rekabette ve ekonomik büyümede en kıymetli kaldıraç. İleri ülkelerin pandemi sonrasındaki yeni konjonktüre ve sürdürülebilir kalkınma maksatlarına uygun biçimde güncellemekte oldukları sanayi stratejilerinde kesime atfedilen kıymet, bu gerçeğin bir kere daha altını çiziyor. Aralık ayı prestijiyle ülke gündemimizde 12. Kalkınma Planı’nın hazırlıkları olacak. Bu süreçte sektörel örgütlere de değerli vazifeler düşüyor. Endüstriyel dönüşümün gereklerine uygun derinlikte bir plan ortaya çıkmasına katkı sağlamak birincil misyonumuzdur.”

“Biz jeopolitiği, sadece riskler üzerinden okumuyoruz”

Global endüstride ihracat siparişlerindeki düşüşün sürdüğünü, Türkiye’de makine imalat endüstrinin bilhassa son 5 yılda başardığı büyük dönüşüm ve kriz vakitlerinde tesis ettiği emniyetli bağlarla bu daralmayı zorlanmadan aşabileceğinin işaretlerini verdiğini tabir eden Karavelioğlu, şunları söyledi:

“Makine ve teçhizat sanayiindeki üretim artışımız, üçüncü çeyrekte yılın başka devirlerine yakın bir ortalama ile yüzde 14,1 düzeyinde gerçekleşti. Global kriz periyotlarını en az 6 aylık bir faz farkı ile izleyen bölümümüzde rakip ülkelerin makine imalatı beklenilenden evvel inişe geçti. Bizim siparişlerimizde de bir yavaşlama olmakla birlikte bunun üretime tesirinin hudutlu kaldığını görüyoruz, ki kasım ayının birinci yarısında tekrar ivmelenen ihracat bilgilerimiz de bu durumu teyit ediyor.”

Karavelioğlu, ayrıcalıklı müşterileri olan ülkelerin yatırım ve risk iştahını etkileyen ögelerini yakından izlediklerini kaydederek, şunları belirtti:

“İhracatımızın yüzde 60’ını yaptığımız Avrupa ülkelerinde uygulamaya koyulan tasarruf önlemleri, başta güç ağır bölümlerdeki müşterilerimizi etkileyecek. Lakin peş peşe ilan edilen devlet takviyelerini ve nükleer santral üretimlerini de dikkate alarak, baharla birlikte gaye pazarlarımızın sabit sermaye yatırımlarında bir güzelleşme görmeyi bekliyoruz. Euro Bölgesi’nde en belirleyici aktör ise Almanya olacak. Almanya’nın 200 milyar doları bulan yerli imalatçıyı müdafaa şemsiyesinin, ülkedeki yatırım ortamını canlandıracağını varsayım ediyoruz. Alman sanayiine entegrasyonu en üst düzeyde olan dalımız bu furyadan azami biçimde yararlanacaktır. Makine teknolojilerinin daha süratli geliştirilebilmesi ve kesime yatırım çekilebilmesi için benzeri önlemlerin Türkiye’de de aktif hale gelmesi gerekiyor. Birçok ülke jeopolitik risklerle yeni yeni tanışıyor, biz ise fırsatlarına odaklanmak alışkanlığımızla bu durumu jeo-ticari kara dönüştürmeye herkesten daha yakınız.”

“Fuarlarda en çok sergi açan birkaç ülkeden biri olduk”

Türkiye’nin Makinecileri’nin son bir ayda katıldıkları Euro Blech, K-Düsseldorf, Bauma ve EIMA fuarlarının kıymetli gelişmelere sahne olduğunu belirten Karavelioğlu kelamlarını şöyle tamamladı:

“Çinlilerin karantina sebebiyle uzak kaldığı fuarlarda, bizim makinelerimiz çok daha görünür ve ilgi çeker hale geldi. Birtakım fuarlarda ise en çok stant açan birkaç ülkeden biri haline geldik, bunu kalıcı hale getirmenin yollarını bulmalıyız. Fuarlar esnasında, makinelerin dizaynında dijitalleşmenin ana tanıtım ögesi haline geldiğini, algılama, büyük dataya ulaşım ve karar verme yeteneklerinin çok süratli gelişmekte olduğunu gördük. Konstrüksiyonlar güçlenirken ömür uzunluğu maliyetler düşürülüyor, artan randıman ve performansla sürdürülebilirlik gereksinimlerine karşılık verilmeye çalışılıyor. Bir öteki müşahedemiz de kümelenme yoluyla dış ticaret ölçeğinin arttırılması gayretleri. Stant metrekarelerinin büyümesi ve işin gösteri tarafına özel değer verilmesi Bakanlığımızın fuar takviyelerini belirlerken dikkate alması gereken farklılıklar olarak ortaya çıkıyor. Start-up’lara özel holler ise bizim de yeni takviyeler üzerine çalışmamızı gerektiriyor.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu